23 júna, 2007

Čokoládový mužíček


Najradšej učím mojich malých tretiačikov. Po siedmakoch, ktorými neuveriteľne trieska puberta a myslia si, že oplzlý slovník a prehnaný mejkap urobia z nich dospelákov, po hormónmi nabitých ôsmakoch a otrasne lenivých deviatakoch, sú hodiny v tretej triede pre mňa balzamom na dušu. Milé úprimné stvorenia, pre ktorých je slovo učiteľky ešte stále sväté. A tá ich schopnosť vnímať cudzí jazyk, bez zábran opakovať nové slová, perfektne imitovať výslovnosť - to je paráda ! Radosť učiť!

V priebehu školského roka pribudol do triedy chlapček – malý cigánik. Prišiel do detského domova a po určitom čase si ho nejakí manželia zobrali do pestúnskej starostlivosti.

Hneď som si ho obľúbila. Šťúple chlapčiatko s pomerne tmavou pokožkou. Len tak pre seba mu hovorím čokoládový mužíček, lebo napriek svojmu veku má v tváričke zvláštny výraz dospelého človeka. Akoby stopy smútku, bolesti či predčasnej skúsenosti.

Volá sa Adrián, Aďo, Aďko. V triede je neprehliadnuteľný, svojím trochu zachrípnutým hlasom prekričí všetkých. Rozpráva stále a aj vtedy, keď sa to práve nehodí. Často musím byť veľmi vynaliezavá pri hľadaní spôsobu, ako ho na potrebný čas umlčať.

Minulý týždeň sme sa učili pomenovať po nemecky niektoré ľudské vlastnosti, napr.: priateľský /freundlich/, milý / nett/, drzý / frech/ , bojazlivý, hlúpy...atď. Počúvali sme nahrávku, potom deti priraďovali k obrázkom jednotlivé slová a nakoniec sme pomocou pantomímy znázorňovali význam slov a hádali, o aké slovko sa jedná. Viete si predstaviť ten huriavk a smiech a najmä radosť, keď bol niekto úspešný pri hádaní. Ticho nastalo až pri vypracovávaní písomného cvičenia v pracovnom zošite. Len môj mužíček z čokolády akosi nie a nie prestať. Krútil sa, vrtel na stoličke a pokračoval v predvádzaní grimás sprevádzaných rôznymi zvukmi. Nepomáhalo nič, ani prst priložený na ústa, ani dôraznejšie upozornenie a zvýšený hlas. V snahe predísť nekonečnému maratónu márnych upozornení a dosiahnuť čo najrýchlejšie želaný výsledok, siahla som po najkrajnejšom spôsobe riešenia / Komenský nech mi odpustí!/. Vytiahla som nezbedníka pred lavice a dvakrát capla po zadku. Tak akurátne – aby nebolelo, ale zároveň zabralo. Trieda zamrela od úžasu a prekvapenia. To sa ešte nikdy nestalo!

Ale najviac bol prekvapený môj čokoládový mužíček. Stuhol, vytreštil oči a neschopný akejkoľvek reakcie si sadol na svoje miesto. Do konca hodiny bolo v triede síce ticho, ale predchádzajúca pohoda sa nenávratne stratila.

Po zvonení, keď sa deti chystali na ďalšiu hodinu, som si všimla, že Aďko po mne pokukuje a evidentne hľadá spôsob, ako sa ku mne priblížiť. Vyšla som mu v ústrety: ,, Vidíš, Aďko, takto sme si zbytočne pokazili deň. Keby si ma hneď poslúchol, nemuselo sa to stať.“

Pozrel na mňa čokoládovými očami a zrazu povedal: ,,Pani učiteľka, ja by som vám chcel povedať, čo som sa dnes naučil,“ a zrazu ukázal na mňa prstom a zakričal: ,, Frau Lehrerin, du bist sehr nett !“ a potkýňajúc sa o tašky, ležiace pri laviciach na zemi, vybehol z triedy.

A tak rozmýšľam, či ten môj malý čokoládový mužíček nemá predsa len viac rozumu ako ja!

30 komentárov:

Pustovníčka povedal(a)...

Velmi mily post, odjakziva taketo pribehy z tvojej prace rada pocuvam. :-)))) ALSO, FRAU LEHRERIN, du schreibst sehr gut.

femma povedal(a)...

pustovnička moja, si mila, dík

Maroško povedal(a)...

Endlich habe ich mich bißchen mehr über Dich erfahren!

Len neviem, či by nebolo vhodnejšie toho cigánika trochu poslovenčiť, napr. na takého romička... :-)

Anonymný povedal(a)...

Kleiner Mann aus Schokolade, das klingt lecker :)

Es war wirklich sehr nett, Frau Lehrerinn, wir konnen sehr viel von Kindern lernen..

femma povedal(a)...

Maroško, herzlich willkommen bei mir!
vieš,že som nad tým slovom uvažovala? ale Róm, Rómiček, Rómik - všetko mi to znelo tak čudne a nevystihovalo toho môjho čokoládového mužíčka
tak, ako je nepredstaviteľný názov - Rómovia idú do neba :-)))

femma povedal(a)...

arwen, príjemný pocit, že sme naraz na tom istom blogu

áno a hlavne menšie deti nás často svojou úprimnosťou úplne odzbrojujú škoda, že sa to s pribúdajúcim vekom mení
- ale možno nám to diktuje náš pud sebazáchovy?!

Aventerra povedal(a)...

Kinder können immer alles wissen
Wenn sie nicht mit Tränen etwas gießen

Die phantastiche Geschichte, Frau Lehrerin!!! :)

femma povedal(a)...

aventerra,
na ja, die Welt der Kinder ist wunderbar

Vielen Dank!!!

Aventerra povedal(a)...

Na ja, sicher. Ich freue mich, dass ich noch ein Kind bin. :):) Obwohl ich manchmal älter sein möchte.

pluto povedal(a)...

Er besiegte sich selbst. Wir waren wirklich uberrascht, wie er fliessend
deutsch sprach (in 3. klasse)
Die susse Geschichte Frau Lehrerin :)

femma povedal(a)...

Ave: beeile dich nicht! Die Kindheit ist die schonste Zeit im Leben!

femma povedal(a)...

plutko, v 3. triede majú žiaci 3 hodiny NJ týždenne - na konci školského roku musí žiak takúto vetu zvládnuť - tým skôr, že sme to na hodine precvičovali

aber - ich muss sagen, deine Deutschkenntnisse finde ich toll! :-)))

Aventerra povedal(a)...

Nein, nein, ich will das nicht - sich beeilen. Aber vielmal zweifle ich, ob die Kindheit wirklich der beste Teil des Lebens ist. Welcherart könnte sie sein, wenn die Eltern sich nicht mit den Kindern verstehen? Ich weiss, dass ich anspruchsvoll und sehr kritisch bin, aber das ist die Weise, wie empfinde ich das.

palculienka povedal(a)...

I should learn German, my English or French doesn't help at all, I don't understand a word, except those translated in the post :))
Ale mily post, tu sa deti nesmù ucitelia ani dotknùt a v UK je to este horsie, kedze deti sù si vedomé svojich pràv! (povinosti vsak uz nie!)

sas povedal(a)...

ale palculienka, ved aj u nas je to tak :) preto som s otvorenymi ustami clanok docitala. Femma, si naozaj odvazna, ja by som sa bala.Hoci podla mna to bolo spravne riesenie.

femma povedal(a)...

palculienka,sasanka - máte pravdu, telesne tresty absolutne nepouživam - ani to nepotrebujem
toto bolo vynimocne, nakoniec aj preto o tom pišem - stale to vo mne rezonuje, ale v danej chvili som to povazovala za ucinne riesenie /netvrdim, ze spravne/
preto aj ta otazka na zaver :-)))

femma povedal(a)...

palculienka,angličtinu, bohužiaľ, neovládam :-)))

Marcus povedal(a)...

život sám píše príbehy. Je fajn, že ich dokážeš tak bezprostredne pretaviť do svojich článočkov.
Ja, ja.

femma povedal(a)...

marcus, auch du sprichst deutsch?
Vielen Dank fuer deinen Besuch!

som rada, že si prišiel :-)))

femma povedal(a)...

ave - to je prirodzený generačný konflikt, rodičia len chcú,aby si sa vyhla chybám, o následkoch ktorých už vedia svoje, lebo ich prežili

neviem prečo je to tak zariadené,že mladí ľudia sa nechcú poučiť a chcú všetko skúsiť na vlastnej koži
dôveruj rodičom, uvidíš, keď budeš staršia, budeš sa zo svojej ,,rebélie" smiať:-)))

murphy povedal(a)...

ganz unerwartene und uberraschende Reaktion von so kleinen Kind... und darum so wunderbar :)

femma povedal(a)...

murphy: du hast Recht! Es hat mich geruhrt!

Aventerra povedal(a)...

Femma, viem, verím. Ale niektoré veci posúdim lepšie ako oni. Moje slová nie sú prázdne, plné odporu voči nim. Ľúbim ich. To však ešte neznamená, že vedia všetko najlepšie. Tiež som si už čoši prežila. Bolo toho dosť, hoci za málo času. Iste, oni zažili viac, ale nie to isté. --- Okrem toho, problémy vznikajú v rodine prostredníctvom rozporov aj bez ohľadu na deti.

Aventerra povedal(a)...

Myslím rozpory medzi členmi v rodine alebo jedným z nich a niekým cudzím. Ešte aj problémy z iného prostredia môžu donášať domov. Vtedy je to obzvlášť smutné.

germa povedal(a)...

Klasse! Auch Lehrer lernen das ganze Leben :)

Anonymný povedal(a)...

Čokoládovy mužíček sa mi páči, on ťa asi veľmi ľúbi. :)

Lilith povedal(a)...

Die Kinder können das Herz berühren wie niemand anderer ... wir alle haben noch das Kind irgendwo drinnen :-) Wünsche noch viele nette Überraschungen!

femma povedal(a)...

morningdew: aj ja jeho, je chutnučký!

lilith: Vielen Dank!

I love you povedal(a)...

dokedy mu to vydrzi? ako ucitelka musis vediet, ze male deti su vsetky mile, ale cim dalej tym viac ich formuje prostredie a podobaju sa na tych svojich.

Unknown povedal(a)...

ILY: vitaj, máš pravdu a preto sa teraz vytešujem z toho, aký je zlatučký - ale chcem veriť, že mu to aj ostane:-))