17 októbra, 2007

Projekt



Napriek tomu, že roky strávené za katedrou už nespočítam ani na prstoch oboch rúk / musela by som byť šesťruká/, učenie ma stále baví. Moja práca sa nestala pre mňa rutinnou záležitosťou, aj keby som už po toľkých rokoch mala na to snáď aj právo. Zobrať knihu pod pazuchu a ísť do triedy – to nie je môj štýl. Stále niečo vymýšľam, hľadám spôsoby ako tie detiská zaujať a ako ich presvedčiť, že to nie ja ich nútim, ale oni sami- dobrovoľne sa chcú tie nepodarené nemecké slovíčka naučiť. Nič ma neodradilo. Nevadí mi ani toľkokrát zvyšovaný ale napriek tomu stále nízky plat , ani to, že materiál na každú mnou vyrobenú pomôcku si musím kúpiť z vlastných prostriedkov / určite som už za tie roky prišla o celkom slušnú dovolenku vo dvojici/, ba ani to, že kolegyni, pre ktorú jedinou pomôckou je kniha či obligátna tabuľa a krieda, pribudne každý mesiac na účet rovnaká suma ako mne.

Nielen moja túžba zaujímavo učiť, ale aj doba ma núti neustále pátrať po nových metódach a spôsoboch výučby. Už nestačí kazetový prehrávač , meotar, diaprojektor či video. V kurze sú prinajmenšom počítače, dataprojektory a interaktívne tabule. Tu už však moja obetavosť končí. Kde na to všetko vziať, keď škola nemá pomaly ani na kriedu a handru !

A tak naši najvyšší chlebodarcovia vymysleli projekty. Aké jednoduché – vypracuješ projekt a splní sa ti sen! A tak som si povedala- prečo nie? V jednom mojom sne som si vysnívala modernú jazykovú učebňu – nový nábytok, PC, slúchadlovú súpravu, modernú tabuľu, DVD a všeličo iné. Presne takú, akú som videla na prospektoch jednej firmy. Vybrala som sa za riaditeľom školy. Bol nadšený. Nie však kvôli mojej učebni . V poslednom období totiž musel príliš často odpovedať zriaďovateľovi a Rade školy na nepríjemné otázky a hľadať vážne dôvody, pre ktoré škola nepodala ešte žiaden projekt. Bolo mu jedno aký projekt to bude, len nech už konečne nejaký je! Zo začiatku som sa aj snažila niektoré body s ním prekonzultovať, veď nakoniec bez jeho podpisu žiaden projekt neobstojí a keď už podpisuje, tak by mal predsa vedieť čo! Bolo až dojemné ako mi dôveroval! So všetkým súhlasil, všetko bolo dobré! Keď som ho jeden piatok požiadala, aby si prečítal zatiaľ pracovnú verziu už skoro hotového projektu a on mi cez plece prehodil ,, ak budem mať čas „ , vzdala som to. Projekt som dokončila sama. Bol úspešný, zaujal poslancov mestského zastupiteľstva a v rozpočte mesta sa našlo
350 000 Sk na jeho realizáciu.

Od septembra mám teda nádhernú jazykovú učebňu. Zatiaľ v nej učím / a veľmi rada/ iba ja. Moje kolegyne jazykárky nie sú vraj ,, technické „ typy. Už sme s deťmi prekonali počiatočné problémy, naučili sme sa používať všetku modernú techniku, ktorá je v triede zabudovaná. A myslím, že sa tam deckám páči.

Dnes mi jedna kolegyňa len tak mimochodom povedala:,, Tak zajtra idete oslavovať. To je pekné od firmy, že si takto uctí svojich zákazníkov.“

Nechápala som.

,,Ty nič nevieš? Veď firma, ktorá dodala zariadenie jazykovej učebne, pozvala všetkých , čo sa podieľali na projekte, na slávnostný obed. Ide vedenie školy , no a myslela som, že samozrejme aj ty!“

Nepozvali ma. A keby si pán riaditeľ predsa len zajtra spomenul, nepôjdem. Nemôžem. Zajtra idem predsa k zubárovi.

23 komentárov:

Pustovníčka povedal(a)...

Keby bola vacsina takych ucitelov ako si ty /nikdy nezabudnem na to, ako si ma raz zobrala na tvoje hodiny.Doteraz zavidim vsetkym ziakom, ktorych uci taka skvela ucitelka / urcite by viac deti malo pozitivny pristup ku vzdelaniu. Ja som taku ucitelku /nielen nemciny/ nikdy nemala a sklanam Ti velku poklonu !!!

Apropo : ten vas riaditel je pekny "smotankar " :-)

femma povedal(a)...

pus, si milá, ďakujem, mne je ľúto, že som nemala tú česť mať takú žiačku, akou si bola ty:-)

sas povedal(a)...

Femma, po celý čas to bol krásne optimistickoinformatívny post, až som si začínala myslieť, že sa ti sníval sen.. :)) ale som rada,že ti to vyšlo Blahoželám Ti!:))
Akože asi v duchu toho, že nič nemôže byť ideálne, bol záver. Kurník šopa, asi je pravda, že chlapi v školstve nestoja za nič... a tento váš šéfko je tiež pekná podšívka.. som zvedavá, ako sa ti môže pozrieť do očí.

germa povedal(a)...

femma, tú realizáciu projektu ti závidím, radosť učiť v takej triede. A tie "netechnické" typy poznám. Najlepšie je urobiť hodinu a la opice: opakovať civčenia do zblbnutia.
K tej pozvánke: Ani sa nečudujem. Veď kto to všetko spískal a má na tom najväčšiu zásluhu? - Predsa vedenie školy. Tak to bolo, je a bude navečné časy a nikdy inak!

Maroško povedal(a)...

Donnerwetter! Das is aber Arschloch!

Silviah povedal(a)...

To je ako zlý sen! A teraz to myslím vážne, nie metaforicky! Vieš, čo by som povedala tomu smradovi? Že veľmi pekne ďakujem za milé pozvanie, aj za pochopenie, že rešpektoval moju časenku k zubárovi. A že by som ho pekne prosila, aby za mňa odkázal zástupcom firmy, že veľmi rada budem v miestnom periodiku pravidelne uverejňovať zápisky o narodení nápadu, vypracovaní projektu i ústretovosti firmy a samozrejme aj o využívaní tej úžasnej učebne, v miestnom periodiku. S kópiou vedeniu firmy. A jasné, že v úvodných dieloch nezabudnem pridať ani informáciu o jeho heroickom podiele na úspešnosti projektu. A ešte o dokonalej deľbe práce na našej škole.
Do kelu! Normálne mi to zdvihlo adrenalín!

luna povedal(a)...

Som veľmi rada,a hlavne potešená,že v našom školstve sa nájdu aj takí učitelia ako ty,ktorí do učenia vkladajú originalitu a hlavne svoje srdce.Dúfam,že keď moje Striebro začne navštevovať školu bude mať šťastie práve na takých učiteľov ako si ty :)

Gratulujem k splneniu sna :)
...a to na záver,s tým zubárom,bolo super :)

...a ešte niečo...v dnešnej dobe,keď nadriadení si s obľubou pripisujú cudzie zásluhy za svoje,je dôležitý nadhľad,ktorý tebe samozrejme nechýba :)...veď dôležité je,že svoj cieľ si dosiahla...a pupky,že si napchajú iní?No a čo,im aj tak po čase príde zle od žalúdka ;):))

Prajem príjemné a inšpirujúce hodiny,s tvojimi žiakmi,v novej učebni :)

Silviah povedal(a)...

prepáčte mi, prosím, ale nesúhlasím s vami. Je fajn, že femma nezištne a s nadšením vybojovala správnu vec - jazykové laboratórium - a je úžasné, že sa deťom venuje s nadšením. Je ale absolútne pomýlené, že svinstvo riaditeľa (a to som sa ešte vyjadrila veľmi jemne) v podstate medzi riadkami zahrávate do autu. Nejde totiž o nejaký mizerný obed, ale o jeho nechutné chválenie sa cudzím perím (a to som sa opäť vyjadrila veľmi mierne). Alebo si myslíte, že je naozaj v poriadku trápna frazeologická jednotka "jedni sú na prácu, druhí na reprezentáciu" ?

femma povedal(a)...

sas, v poslednom čase si aj ja myslím, že schopní muži zo školstva poutekali / česť výnimkám/...ale nakoniec, niet sa čo čudovať - či robíš, alebo nie, stále si na tom rovnako...
veď nakoniec si už mala možnosť nahliadnuť do školských pomerov, určite mi dáš za pravdu:-)))

femma povedal(a)...

germa, asi ako v tom starom známom vtipe: veliteľ jednotky má vždy pravdu...tak aj riaditeľ školy...:-)))

femma povedal(a)...

maroško, tak ti teraz neviem - máš na mysli opisovanú situáciu alebo nebodaj môj post :-)))

femma povedal(a)...

luna, ďakujem
... našťastie ma takíto ľudia nevedia odradiť a idem si za svojím... ale občas to aj pichne pri srdiečku...

femma povedal(a)...

silviah, chápem tvoje rozhorčenie, nakoniec aj mňa to dorazilo... momentálne sa mi zdá, že by to bolo pod moju úroveň, dožadovať sa nejakých vysvetlení, ale nájdem si ten priestor, pripomenúť im to...
vieš, držím sa toho- Komu není zhuru dáno, v apatieke nekoupí! a to na naše vedenie 100% platí.
Inak - ďakujem!

luna povedal(a)...

Silviah,asi sme sa nepochopili :)...nezahrávam do autu...s tými pupkami(atď.) to bolo myslené obrazne...každému sa vráti to,čo si zaslúži...ja som za rovnoprávnosť,ale pre mňa nemá význam,aby som sa nad postojom jej vedenia rozčuľovala,pretože po prvé s tým nič neurobím a po druhé mňa sa to netýka(vyznieva to surovo,ale je to fakt)...Femma je natoľko inteligentná a schopná žena,že si to vyrieši sama k svojej spokojnosti...jediné,čo môžem na diaľku urobiť ja,je naťukanie odľahčených slov na adresu jej tupého vedenia...:)

Silviah povedal(a)...

Moje rozhorčenie sa dotýkalo všeobecného (žiaľ) postoja k ľuďom typu spomínaného riaditeľa.
A nemala som ani náhodou na mysli dožadovanie sa nejakých vysvetlení - niet čo vysvetľovať. Len s nadhľadom uštedriť havranovi v perí páva lekciu základnej výbavy dobrého manažéra.
Som presvedčená, že príležitosť k tomu sa naskytne.

Coy povedal(a)...

No, fuha, toto je fakt silne kafe. Ale obavam sa, ze takto to je aj v ostatnych firmach a organizaciach. Ja uz rok a pol robim nieco, za co sa verejne podpisuje moja sefka.

murphy povedal(a)...

femma,
gratulujem k úspešnému projektu!
Bohužiaľ, jav, ktorý ho pošramotil, nie je v našich končinách ojedinelý. Skôr by som povedala, že obvyklý. Ale inteligentní ľudia sa nikdy neznížia k odvete podobného rangu, pretože vedia, že spravodlivosť si svoju cestu nájde sama,
Viem o čom hovorím :)

biker povedal(a)...

Pripajam sa ku gratulantom a nech ti ucebna dlho spolahlivo funguje.-)
Pan riaditel si isiel po uznanie? Ved si zasluzi, urobil svoje spravne riaditelske rozhodnutie. Bez jeho suhlasu by si sa do projektu nepustila. Pani riaditelia tak radi chodia na schodze a spolocenske stretnutia,kde sa mozu vytahovat.
Spravodlivost si cestu sama nenajde, neverim rozpravkam. Treba jej pomoct, ho zosmiesnit nejako.

femma povedal(a)...

silviah - tú príležitosť určite vhodným spôsobom využijem!

coy, obávam sa, že toto ozaj nie je ojedinelý jav - neskúsiš s tým niečo urobiť?

femma povedal(a)...

Murphy, biker - ďakujem za gratulácie
ja verím, že božie mlyny melú...

ninka povedal(a)...

femmi, vies ze ma to vobec neprekvapilo? viem o takych veciach od kamosiek. vsetci ti riaditelia(a aby sme boli spravodlivi, aj zeny medzi nimi)radi lizu smotanu a liznut si chcu za kazdu cenu. nejaka profesionalna deformacia to bude.
tvoj postoj je velmi hrdinsky, ale pomahas kretenovi, vies to? :-(

femma povedal(a)...

ninka, pre mňa bola najdôležitejšia tá učebňa, aj keď priznávam, že boli chvíle, keď ma jeho postoj privádzal do zúrivosti / o tom by mohol byť ďalší post/ a chcela som to všetko zahodiť...
ale dôležité je , že to, čo som chcela, som dosiahla...

Jaja povedal(a)...

Ahoj, pekny clanok.
Prave riesim tiez problem projektu mod. ucebne a potreboval by som niekolko rad ohladom realizacie projektu.

Za pomoc vopred dakujem.