12 mája, 2007

O boji s veternými mlynmi

Obrázky zo života

Z klasifikačného záznamu základnej školy – školský rok 2006/2007 - časť : Záznamy o práci žiakov:

- Žiaci počas vyučovacej hodiny behali po chodbe a oblievali sa vodou.

- Žiak cez hodinu vyrušoval, mal v ušiach slúchadlá, strihal kriedu, špinil dlážku a mal nemiestne poznámky voči vyučujúcej a nechcel skončiť s rečami.

- Žiak dnes na hodine nepracoval, nemal pracovný ani normálny zošit. Strihal papieriky a rozsýpal ich spolužiakovi po lavici a po zemi. Odvrával.

- Žiak obhadzoval spolužiakov ceruzkou.

- Žiak sa cez hodinu naháňal po triede.

- Žiak často odmieta pracovať na hodine s odôvodnením, že sa to naučí doma a potom vyrušuje.

- Žiak fajčil počas malej prestávky v triede a keď som sa ho opýtala, odkiaľ mal cigarety, povedal, že nemal, len si potiahol z cigarety, ktorú držal v ruke spolužiak.

- Žiak kopol na WC spolužiaka do kolena tak bolestivo, až sa rozplakal. Potom tvrdil, že mu povedal vtip a on sa tak smial, až mu tiekli slzy.

- Žiačka používala na hodine mobil. Keď som jej ho zobrala a nevrátila, okomentovala to ako krádež a že jej robím stále nejaké prekážky a zle a že si to so mnou vybaví.

- Žiak sotil do spolužiaka na WC tak , že si očúral rifle. Potom sa mu všetci smiali, že sa počúral.

Takéto a ešte iné ,, raritky" možno nájsť v klasifikačných záznamoch a žiackych knižkách takmer na každej škole. Sú rôzni učitelia - osobnosti,dobrí, priemerní a aj tí iní. Všetci však majú vysokoškolské vzdelanie, spoločnosť od nich očakáva vysokú odbornú úroveň a profesionálny prístup v každej situácii. Čo si však pomyslia rodičia, keď im dieťa prinesie v žiackej knižke takéto ,, perly ducha?"Títo ,,učitelia" sú však nepoučiteľní.

Úplne beznádejný je boj s ľudskou hlúposťou. A bojujeme statočne. Zo začiatku náznakmi, potom dobre mienenými radami / bez irónie/, neskoršie tvrdo na rovinu. Nič nepomáha. Hlúposť je presvedčená o svojej pravde. Totálne beznádejný je boj s ľudskou hlúposťou posvätenou vysokoškolským diplomom.

Útechou nám je myšlienka Alberta Einsteina:

Učiteľ by mal byť vždy príkladom, ak nie hodným nasledovania, tak odstrašujúcim!

19 komentárov:

revo povedal(a)...

skola by mala vzdelavat..
skoda ze teraz musi vychovavat..

ako sa bojim, co z tych deciek vyrastie..

Aventerra povedal(a)...

ja som dostala tusim tri poznamky za cely zivot. prvu na zakladnej skole. nebola som na svojom mieste po zvoneni, lebo sme sa tesili, ze mame v triede novy gauc a sedeli sme na nom. boli to hluposti. toto znie vaznejsie.

ten vyrok je uzasny. je mi hrozne z toho, ze viem, ako to funguje na skolach. a nejde o veci, co by sa dali riesit ferovo - len tak najst ,,zlatu, strednu cestu''. ucitel si nevie dat rady. a kde je chyba? v kazdej jednej rodine, kt. dane dieta vychovava? vobec nemusi. staci jedno z rozvedenej rodiny, hned je naruby cela trieda. samozrejme, nielen co sa tyka moralky.

mozme sa rozhorcovat, krutit hlavami. je to tak. a funguje to ,,vdaka'' nam. kazdeho z nas. masa sa nezmeni ani z roka na rok, ani len z dovodu.

Pustovníčka povedal(a)...

No tusim som ta vcera motivovala k tejto teme. Ja viem, ze tie boje vedieme vsetci a vsade ...

palculienka povedal(a)...

my sme mali ucitelku, ze kazdy z nàs mal na kazdù stranu ziackej knizky minimàlne 10 poznàmok; tipu: nedoniesol si noznice, zabudol si pracovny zosit, nenaucil sa, vyrusoval ..... ale nikdy nenapisala: vyfackala som vasu dcéru!! Otrieskala som vàsho syna o tabulu!! Atd. Boli deti, ktoré museli prelozit do inej triedy, lebo to psychicky nevedeli zniest! Cez to vsetko ucila, nikdy sa tym nikto nezapodieval!

-- kamikatze -- povedal(a)...

a ako som minule zistila, existuju aj zeny, ktore studuju specialnu pedagogiku a pri tom tyraju svoje dieta...

a jedna perla:
"za chrbtom sa ucitelke smial do oci"

sas povedal(a)...

kamikatze..tiez som to pocula..kdesi na Brnensku..ta dotycna "specialna pedagogicka" tyrala svojho malinkeho syna - zviazany, nahy zavrety v malej kobke niekolko tyzdnov, jedlo jedol zo zeme ako zviera :(( ...

take poznamky, ake tu parafrazujes, svedcia o bezmocnosti dotycneho pisatela...no ale nesudme, nevieme, ake boli okolnosti. ale i tak je to divne..:(

murphy povedal(a)...

femma, pobavila som sa na perlách niektorých pedagógov, aj keď v konečnom dôsledku to nie je veľmi na smiech.
Ale všetci sa v živote stretávame s podobne "obdarenými" intelektuálmi, ktorí dokážu s noblesou a bez mihnutia oka vyprodukovať na počkanie námet na celú humoresku.
.
Nedá mi, ako sa dokáže naháňať jeden žiak? Sám so sebou? Toto by mi mohol niekto vysvetliť... :)

femma povedal(a)...

Revo: tlak médií a všetkého, čo sa v našej spoločnosti deje, je taký veľký, že sa škola stáva bezmocnou...škoda
...keby rodina a škola boli jednotní, snáď by to šlo ... ale to by bola téma na iný post...

femma povedal(a)...

ave: súhlasím, že stačí jedno dieťa a disciplína je preč, ale v mnohých prípadoch je vina v učiteľovi- tak , ako v prípade, o ktorom píšem

femma povedal(a)...

Palc.: aj mňa to udivuje, že niektorých učiteľov rodičia vôbec neriešia - mávnu rukou s poznámkou : on je taký...

femma povedal(a)...

kami: mne sa páči táto poznámka:
Pozerá sa na mňa cez zelené pravítko a smeje sa mi,že som zelený! :-)

femma povedal(a)...

murphy, sasanka: ani jeden z týchto zápisov by nemusel vzniknúť, keby kolegyňa ináč jednala s deťmi
každý z nich svedčí o jej neschopnosti...a najhoršie je, že je presvedčená o svojej pravde...

femma povedal(a)...

pust.: veď vieš

Anonymný povedal(a)...

u nas padali aj take perly, ze xy padol zo stolicky...alebo napomenutie: arwen, nevyrusuj. ved som nic nepovedala...ale chcela si : ))
.
az sa desim, ked pojde do skoly to moje mensie..patri k tym hyperaktivnejsim a menej prisposobivejsim tvrdym natlakom...a ako vidim pri mojom starsom dietati, system sa nezmenil, akoby sa cas zastavil a a ja som bola v 80tych rokoch...

germa povedal(a)...

prvorodený nosil domov poznámky typu: cez prestávku chytal muchy a dával ich do igelitového sáčka.
Držal si ruku pred očami, aby mu nesvietilo slnko.
Odtrhol šnúrku z rolety.
A už mu ich nemali kam písať, tak dolepili ďalšie papiere....

pluto povedal(a)...

:-DDD femma, viac takych zabavnych poznamok nemas? to su poznamky ziakov z tvojej triedy? hehe pekne vedia vytocit,co? :-DDD

svetielkujúca povedal(a)...

ach jaj, myslím, že predtým to bolo rovnaké, len ľudia sa na to dnes pozerajú akosi zhrozenejšie. ale ksždý máme svoj boj s veternými mlynmi a každý s nimi bojujeme iným spôsobom.

motýľ povedal(a)...

su to blbosti, ale pravda je asi ze dnesne decka v skole su dost oprskle.ja by som teda nevedel byt ucitelom.

Silviah povedal(a)...

Einstein bol geniálny.
Učiteľ by mal byť len dobrý, t.j. metodicko-ľudský génius; učiteľ-Einstein.
Spoločnosť právom očakáva, ale pre naplnenie svojho očakánia robí minimum. Neprávom! Žiaľ.