28 októbra, 2007

Chyba v programe




Vyučovacia hodina bežala ako inokedy, keď po predchádzajúcom zaklopaní nakukla do triedy kolegyňa, triedna ôsmakov, s ktorými som mala práve hodinu.

,, Prepáčte, že vyrušujem, mohla by si mi, prosím ťa, dať na chvíľku Romana? Potrebujem s ním niečo preriešiť“

,,Ach, Pane Bože, zasa čosi vyviedol,“ preblesklo mi hlavou, keď som cez pootvorené dvere zazrela na chodbe vychovávateľa z detského domova. V poslednom období je stále častejšie naším hosťom.

Asi po pätnástich minútach sa Roman vrátil. Nervózne tresol dverami a náhlivo mieril k svojej lavici. ,, Mám aj cigarety, ale tie im nedám! Nech si nemyslia, že so mnou vyje...!“ zlostne, s náznakom hystérie v hlase zahundral do ticha v triede. Kým som stihla zareagovať, hlučne odsotil stoličku, sadol si a vytiahol z lavice desiatu.

Ovládla som sa a pokojne som povedala: ,, Roman, za chvíľu hodina skončí, potom sa naješ, tých pár minút vydržíš,“ a aby som zabránila jeho pokusom rozložiť si chlieb na lavici, dodala som: ,, Zatiaľ si odlož desiatu na okno, teraz budeme písať, zamastil by si si zošit.“

,, Doboha!“ zaznelo spolu s hrmotom stoličky, keď vstal, aby splnil môj príkaz. Len čo si sadol , siahol znovu do tašky a hodil na lavicu napolitánky zabalené v akomsi lesklom obale.

Zvýšila som hlas, ale nekričala som . Vedela som, že tým by sa situácia iba zhoršila.

,, Roman, trvám na tom, čo som povedala! O pár minút bude prestávka. Odlož to a začni už pracovať!“

Roman síce poslúchol a balíček zmizol v taške, no vzápätí sa rozvalil na lavici a hystericky vykríkol: ,, A kedy sa mám najesť, som hladný , dnes som ešte nežral!“

Nereagovala som a pokojne som pokračovala v práci. Nemohol byť hladný, veď v domove mávajú spoločné raňajky. Pre ostatných žiakov neboli takéto situácie ničím výnimočným a už si ich ani nevšímali. Vždy sa však našli dvaja-traja, ktorým sa v očiach zapálili ohníčky a škodoradostne sa uškŕňali. Ej, ako by sa radi pridali!

Takéto, ba ešte oveľa vyhrotenejšie situácie sú žiaľ, v poslednom období na našej škole celkom bežné. Atmosféra v škole sa zmenila. Zosurovela. Chodbou nezriedka lietajú hrubé výrazy, vzdor, zlosť, drzosť a hnev sa udomácnili vo všetkých kútoch. Stáva sa, že najvulgárnejšie slová sú adresované priamo pedagógom. Ich bezmocnosť bije do očí.

A kde je príčina? Opäť sa potvrdzuje to známe biblické: častokrát dobrý úmysel je cesta do pekla... Posúďte sami. Našu školu navštevujú aj deti z detského domova. Samozrejme, proti tomu absolútne nič nemám, veď nakoniec to bez väčších problémov funguje už roky .

V minulom školskom roku však bola v detskom domove zriadená diagnostická skupina pre deti s výchovnými problémami. Stručne povedané, sem sa dostávajú na prevýchovu deti, ktoré mali vážne problémy so správaním , alebo dokonca sa už dopustili trestných činov. Dostávajú tu šancu polepšiť sa – ak ju využijú, vrátia sa domov, v opačnom prípade postupujú do ústavov určených na prevýchovu, známych,, polepšovní“. Úmysel je to krásny, vysoko humánny, keby... Tým, že sa dostanú do detského domova, stávajú sa automaticky žiakmi našej školy. A to je ten paradox. Kým pre svoju násilnícku povahu, či neschopnosť prispôsobiť sa normám bežného života museli byť izolované a stiahnuté z pôvodného prostredia, zrazu nikomu nevadí, že sú vo väčšom počte sústredené na jednu školu. Máme smolu, že na našu. Bez odbornej pomoci a bez poradenstva. Do tried, kde máme po 30- 32 žiakov, a kde je problémov vyše hlavy, nám prichádzajú ďalší, najproblémovejší.

Pani riaditeľka detského domova žne uznania za záslužnú prácu.

Samozrejme, že sa búrime a protestujeme. Naším hlavným argumentom je, že tieto deti potrebujú odbornú pomoc a individuálny prístup, čo v našich preplnených triedach nie sme schopní im poskytnúť. Práca s nimi nám odčerpáva veľa síl a želaný výsledok je v nedohľadne. Trpia aj ostatní žiaci. Atmosféra na hodinách je mnohokrát napätá, deti sú v strese , o zhoršení výchovno-vyučovacích výsledkoch ani nehovorím.

Kde sa stala chyba?

V pondelok sa ľady predsa len pohli. Keďže s Romanom boli problémy aj v detskom domove, pani riaditeľka uznala , že je potrebné urobiť príslušné opatrenia a Roman už nie je žiakom našej školy. Bol preložený do príslušného výchovného ústavu.

Je to však Pyrrhovo víťazstvo.

Prišli pre neho do školy a jednoducho ho posadili do auta. Bol to smutný pohľad. Sedel tam ako ranené vtáča a plakal. Bezmocný, vydaný na milosť dvom cudzím mužom. A mňa okrem súcitu pochytil obrovský hnev na tých, ktorí kdesi na začiatku jeho života mali byť jeho oporou a zlyhali. To oni mali sedieť v aute, aby ich odviezlo na miesto, kde trestajú nezodpovedných rodičov.

20 komentárov:

germa povedal(a)...

zle sa to číta, je to také smutné a nejaké beznádejné....

murphy povedal(a)...

Častokrát počúvam, že je to daň súčasnej uponáhľanej doby. Že zmizli základné istoty, rodičia sa musia oháňať, aby zabezpečili rodinu, musia viac pracovať, sú v neustálom strese, nemajú čas venovať sa v takej miere svojim deťom ...
Lenže niektorí sa nevenujú v žiadnej miere. Ako je možné, že niektorí rodičia si na svoje deti čas nájdu a niektorí nie, keď všetci žijeme v rovnakom čase?
Pre všetkých má deň 24 hodín a predsa ...
Niektorí "oželejú" pár posedení s kamoškami pri kávičke, či s partiou pri pive. Komunikácia s deťmi im je prednejšia, než telenovela a listovanie v časopisoch. Zaujímajú sa o problémy svojich detí, o to ako sa im darí v škole. Nemýlia si školu s výchovnou inštitúciou. Neprenášajú svoju rodičovskú úlohu na plecia iných....
Máš pravdu, Femma, je to chyba v programe. V programe rodičov.

femma povedal(a)...

ge, ale realita je , žiaľ, ešte horšia, ba tragická - každé z týchto detí na vlastnej koži zažili veci, ktoré my poznáme len z čítania - máš pravdu, smutné a beznádejné:-(

femma povedal(a)...

Murphy, súhlasím, je to všetko o ľuďoch, nech už je doba akákoľvek...
Ak sa dvaja ľudia rozhodnú mať deti, mala by to byť najsvätejšia povinnosť postarať sa o ne...

Anonymný povedal(a)...

smutný príbeh...kiež by stretol niekoho, kto by mu ukázal cestu...

Silviah povedal(a)...

Veta: "Pani riaditeľka žne uznania za záslužnú prácu." znie bezmmocne i zatrpknuto, ale ja viem, že z Tvojho pera je to len konštatovanie reality. Smutnej, za ktorou stojí zlyhávanie rodičovskej výchovy a diletantstvo náhradných riešení. Presne ako píšeš - nie je riešením deti "presadiť" do iného prostredia a v koncentrovanom množstve nimi zaťažiť jednu školu (pedagógov aj deti)a nedať im ani len najzákladnejšiu odbornú pomoc v osobe školského psychológa či speciálnych pedagógov. A keď "horí", dieťa jednoducho ako psíča odviezť do polepšovne. Je to nepremyslený, neprofesionálny postup, ktorý nerieši problémy, ale vyrába nové.

sas povedal(a)...

toto je tak typicke pre nasu krajinu a pre nasu politiku.za malo penazi vela muziky. asi je DD blizko vasej skoly (ak nie je iba jedna vo vasom meste)takze decka podla rajonu fukli ku vam.nikoho nezaujima, ze mate preplnene triedy a tie problemy, ktore spominas.takto je to pre stat lacnejsie, ako urobit pre nich dalsiu skolu s pedagogmi "cvicenymi" na tvrde situacie, psychologicky podkutymi lepsie a specialne zameranymi na tieto pripady.museli by ich aj speci zaplatit totiz. este aj dochadzanie deti do vzdialenejsich lokalit (kvoli ich rozptylu) by bolo drahe... no a toto je velmi jednoduche. ved ucitelia si uz zvykli, ze po nich vecne chcu zazraky a ako vravim,vela muziky za blablabla a recickami, ze je to vase poslanie.
v ziadnom inom povolani by si to k zamestnancom nik nedovolil, ale ucitel je asi zoceleny socikom (to mam inspiraciu od germy z diskusie)a tak vydrzi vsetko mozne.

Inak aj tie DD su asi pekne humusy,podla toho, co som pocula...
riesia akurat materialne veci a ostatne je v pazi..furt rovnake ako mnoho rokov dozadu.pritom je asi dost rodin, ktore by si adoptovali deti v mladsom veku, keby to slo a keby byrokraciou nenicili nervy ludom, ktori maju o to zaujem :(

Coy povedal(a)...

Nahnalo mi to slzy do oči... Spomenula som si, ze podobne "riesenie" fungovalo aj na mojej zakladke, len islo o iny typ deti. Isti ludia sa rozhodli, ze mentalne zaostale deti maju sancu na "vyliecenie" ak budu chodit na beznu ZS. Tieto deti nielenze nestihali ucivo, ale boli aj idealnym tercom posmechov a sikany ostatnych deti. Zvlastne veci sa tu deju.

Anonymný povedal(a)...

...ja by som dodala na margo DD,len toľko...v našom meste dlhoročný riaditeľ sa pokúšal o nový projekt pre deti.Peniaze sa mali čerpať z európskeho fondu.Chcel poskupovať domčeky,v ktorých by sa vytvorili rodinné jednotky,aby mali deti asoň ako-taký pocit rodinného tepla.Asi bol jediný komu došlo,že nastal čas aby sa tipická internátna výchova v DD zmenila na rodinnú...hmmm...lenže sa stretol s veľkým nepochopením nielen obyvateľov,ktorí začali spisovať petíciu,ale aj vyššie sediacih na zadku...po mesiacoch plahočenia,vybavovania a neviem čoho ešte to vzdal a dal výpoveď...samému sa ťažko ťahá,keď okolie udupáva...netuším,kde tie peniaze nakoniec tá vrchovanosť investovala...ale v takej situácii mi vždy v ústach zhorknú slová-Na slovensku je to tak :(((

Daily Whinger povedal(a)...

Silne. Smutne. Najsmutnejsie na tom asi je, ze je to bezne.

Marcus povedal(a)...

Femm vidím, že to v tej škole fakt nie je prechádzka ružovou záhradou.
Kedysi keď som bol na SVŠ som sa pohrával s myšlienkou vybrať si učiteľské povolanie.
Obdivujem všetkych pedagógov. V dnešnej dobe je to fakt náročné.
Kde na to berieš energiu????

femma povedal(a)...

rosička, kiežby ...!
obávam sa , že je príliš poznačený otrasným rodinným prostredím...bude potrebovať veľa síl a hlavne, ako hovoríš - pomoc !

femma povedal(a)...

Silviah, presne, taká je ,bohužiaľ,
realita. Zmení sa to niekedy?

femma povedal(a)...

sas, niekedy si myslím, že sme si /učitelia/ aj sami na vine - sme nejednotní, ustráchaní _ neviem, prečo - a nedokážeme bojovať za vlastné záležitosti / česť výnimkám/
ale na druhej strane - tých nepremyslených nariadení je stále čoraz viac a situáciu v školstve iba zhoršujú...

femma povedal(a)...

coy, áno, integrácia funguje, tiež si niekedy myslím, že neprináša želateľný výsledok...

femma povedal(a)...

luna, je to o ľuďoch, aj u nás v okolí boli vytvorené rodinné jednotky, niektoré deti z nášho DD tam boli preložené a funguje to dobre...váš riaditeľ mal zrejme smolu na ľudí...

femma povedal(a)...

daily, bohužiaľ, je to tak...

femma povedal(a)...

marcus, fakt je to v škole čoraz náročnejšie, ale sú aj dobré veci - možno tie mi dávajú silu...
v poslednom období si však myslím, že keby som sa mala ešte raz rozhodovať, už by to asi školstvo nebolo, bohužiaľ...

Anonymný povedal(a)...

precitat cely blog, docela dobrej

Anonymný povedal(a)...

ono sto sam bio oblicje za, hvala