22 marca, 2007

Spravodlivosť

Pred poslednou vyučovacou hodinou ma zastavil na chodbe kolega.
,, Počúvaj, ten tvoj Dominik mi ušiel z hodiny!“
Nechápala som.
,, Na telocviku. Hrali sme na školskom ihrisku futbal a on jednoducho zdrhol. Vraj si bol kúpiť v bufete pepsi. Ale neboj sa, po hodine som mu v kabinete náležite vysvetlil, čo hovorí školský poriadok!“
Došlo mi to. Kolega zase ,, vychovával“. Tak ako vždy, keď je posilnený alkoholom. Aj teraz pozeral na mňa mútnymi, liehom odfarbenými očami. Alkoholový opar, vznášajúci sa okolo neho, bol neprehliadnuteľný.
Do čerta, už zase! Dnes, včera, predvčerom, takmer každý deň. Verejné tajomstvo školy. V zborovni sa síce o ňom hovorí, ale nikto nemá odvahu povedať to nahlas. Však viete, je to predsa kolega! Vedenie školy nekoná - nikto nič nehlásil, nie je dôvod zakročiť. Rodičia - veď učí len telocvik a zemepis a už má len pár rokov do dôchodku...
Iba decká neberú ohľad na svojho učiteľa. Šepkajú si, smejú sa, tí odvážnejší povedia aj nahlas. Mnohým to však vyhovuje – spoločensky unavený ,,pán učiteľ“ na hodine neskúša, ba často nemá síl ani vysvetliť nové učivo. Zemepis,telocvik – oddychovky! Krik, smiech, zábava, netreba úbor ,ani tenisky, veď futbal sa dá hrať aj v papučiach!
Zúrim. Hnevám sa na neho, ale hlavne na seba. Viem, ako to dopadne. Tak, ako už x-krát predtým. Dôležité je nájsť vinníka a náležite ho potrestať. Povinnosťou žiaka je predsa za každých okolností dodržiavať školský poriadok!
,,Dominik, prosím ťa, čo to bolo zase na tom telocviku!? Ako je možné, že si si dovolil odísť!...kolotoč sa rozkrútil – o povinnostiach žiaka,o bezpečnosti, vnútorných predpisoch školy...
,,Pani učiteľka, veď to robia všetci, na každej hodine chodíme do bufetu...Pán učiteľ ani nevie, kto kde je.“
,,Ale ty dobre vieš, že tvojou povinnosťou je...Porušil si školský poriadok!“
,, A pán učiteľ môže? Všetci vedia, že máva vypité. A potom chalanov bije! Aj mne dnes v kabinete takú vrazil, že mám preťatú peru!“ Zaschnutý tenký pramienok krvi dokazuje jeho slová. Stŕpla som. Všeličo mi preblesklo hlavou – kolegyňa, matka,učiteľka, spravodlivosť, zrada...Rozhodla som sa. Namiesto do triedy som zamierila do riaditeľne.

Všetci si vydýchli. Konečne. Ľady sa pohli.

Len neviem, prečo sa dnes večer cítim tak mizerne!

11 komentárov:

sas povedal(a)...

Au, au... nezavidim ti tu neprijemnu situaciu.Napriek tomu, ze si v prave a vlastne bolo tvojou povinnostou to urobit, mozno na teba budu niektori kolegovia pozerat krivym okom..:(
Nasavaca ale asi niekto ochranuje "zhora", ked sa na TV doteraz nic nestalo..

germa povedal(a)...

necíť sa nepríjemne, podobné veci som zažila počas krátkeho učiteľovania a deti sú veľmi chápavé. Na jednej strane sme ich mali učiť, ako sa slušne správať, na druhej na nich riaditeľka kričala ako...škoda písať. Niektorí vyučujúci trvale opití, dokonca padajúci... Kto študentom vysvetlí, že pravdy sú dve?

S. povedal(a)...

uf. toto je tak smutne a tak bezne, ze ma to rozculilo. spomenula som si na moju kratku fazu ucitelky, na skoly, ktore mam za sebou... je to des. je to takmer vsade. stale... a clovek sa citi bezmocny.
ale ty si nieco podnikla. mas za to moj respekt.

Pustovníčka povedal(a)...

Nuz mozno preto, ze az ta pretata pera ta motivovala na krok, ktori ste uz davno mali urobit vsetci. Necit sa
mizerne, mizerne by sa mali citit ti ostatni, na cele s vasim riaditelom ... Je tak?

femma povedal(a)...

pus: však ty vieš

murphy povedal(a)...

femma,
pustovníčka to napísala aj za mňa.
Vôbec sa nemáš prečo cítiť mizerne. Naopak, ostatní by mali mať pocit, že sú zbabelci.
Poznám to veľmi dobre. Všetci sú hrdinovia za chbtom, ale keď má dôjsť na lámanie chleba, nasadia falošné úsmevy a nevinné, nechápajúce masky. A keď urobíš, to k čomu sa kasali, skrývajú sa Ti za chrbát...
Mizerný pocit je to len na chvíľu. Potom Ti ešte poďakujú

femma povedal(a)...

dakujem

dievčatko s dáždnikom povedal(a)...

čo povedať? no radšej budem mlčať... ach jo

FanaticGay povedal(a)...

No co uz mozem napisat ked Pus aj murphy uz povedali vsetko co ma napadlo.
Si v pohode. Ked urobim nieco co som mal spravne urobit uz davno tiez necitim potrebu to oslavovat.

Zasnívaná povedal(a)...

poznam, mali sme na strednej par takych...a tiez to vsetci vedeli, ale nikto s tym nic nerobil. urobila si spravne. a preco sa tak citis? no lebo si asi ako ja, tiez nerada hovorim neprijemne veci.

Aventerra povedal(a)...

Poznám profesora/učiteľa, čo bije, máva vypité, ,,tak trochu obťažuje". Nadáva na svoju manželku, deti, vybíja energiu, pohľadmi (alebo inak) vyzlieka mladé dievčatá. Nikdy to však nie je niečo natoľko vážne. Učí telesnú, to je všetko. Učí len chlapcov. Skôr ich preháňa, nik si nemôže robiť, čo chce.

Tvoja situácia musela byť fakt nepríjemná. S takýmito vecami ale treba niečo robiť, nie len čakať a prizerať sa. Je jedno, že už len krátky čas do dôchodku... Toto sa nerobí!